چهارشنبه, 10 ارديبهشت 1404
عنوان گروه خبري / اخبار سازمان . اخبار شهرداری‌ها . اخبار دهیاری‌ها .
  • ساعت : ۱۶:۳۸
  • تاريخ :
     ۱۴۰۴/۰۲/۰۶ 
  • تعداد بازدید : 100
از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور انجام می‌شود:
پویش ملی معرفی هر هفته یك كتاب آموزشی برای كاركنان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها
کتاب «راهنمای ساماندهی و توسعه مراکز عرضه محصولات و فرآورده‌های کشاورزی و مایحتاج عمومی» از سوی مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشورمنتشر شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری و دهیاری های کشور،کتاب «راهنمای ساماندهی و توسعه مراکز عرضه محصولات و فرآورده‌های کشاورزی و مایحتاج عمومی» به نویسندگی هاشم نوروزی فرد،حسین اعرابی، امیر پاینده و حمید شهبازی در راستای توانمندسازی منابع انسانی  بهره‌گیری از تجارب ارزشمند استادان دانشگاه و صاحب نظران و همچنين شهرداري‌ها و دهياري‌های کشور از سوی انتشارات مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی منتشر شده است . 

رفع نیازمندی‌هاي عمومی شهروندان به ویژه تأمین مواد غذايي و کالاها و خدمات اساسی یکی از مهمترین محورهای فعالیت‌های خدمات شهری در بستر اقتصادی شهر بوده و تأمین آسایش و رفاه شهروندان در گرو استقرار مناسب، توزیع بهینه و جامع و کامل بودن کاربری‌ها و تنوع کافی محصولات عرضه شده در مراکز خرید است.

 استقرار صحیح مراکز عرضه علاوه بر اینکه در کاهش سفرهای درون شهری و ترافیک تأثیر به سزایی خواهد داشت، در افزایش بهره‌وری نیروی انسانی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و اقتصاد خانوار کمک شایانی خواهد نمود.

 به طورکلی می‌توان فرآیند احداث و توسعه و بهره‌برداری از مراکز عرضه محصولات و فرآورده‌های کشاورزی، ارزاق و مایحتاج عمومی را به سه بخش کلی ذیل تقسیم کرد:

1- مکانیابی، انتخاب و تحویل زمین براي ایجاد و راه‌اندازی مراکز عرضه

2- طراحی، اجرا و ساخت مراکز عرضه

3- مدیریت، پشتیبانی، نظارت و بهره‌برداری از اماکن کاربری‌های عرضه محصولات و خدمات موجود در هریک از مراکز عرضه

با توجه به لزوم ترغيب شهروندان جهت حضور فعال در اين مراکز و رونق بيشتر مراکز خرید شهری، مطالعه و بررسي بیشتر ضروري به نظر می‌رسد، در این راستا به منظور ارائه الگویی از نمونه‌های اجرایی، ایجاد، ساماندهی و توسعه مراکز عرضه محصولات و فرآورده‌های کشاورزی، ارزاق و مایحتاج عمومی، این کتاب جمع‌آوری، تنظیم و تدوین شده است.

اين كتاب در چهار فصل به شرح زیر تدوين شده است:

 فصل اول با عنوان"کلیات"، به تعاریف بحث و ضرورت ایجاد مراکز عرضه و اهمیت و نقش آن در کیفیت زندگی خانوارهای شهری و روستایی می‌پردازد.

 فصل دوم با عنوان "مکان‌یابی"، به بررسي مطالعات مکان‌یابی مراکز عرضه و شاخص‌های مرتبط، معیارها و استانداردهای برنامه‌ریزی مراکز عرضه و امکانسنجی ایجاد و توسعه‌ی مراکز عرضه مي‌پردازد.

فصل سوم "ایجاد و توسعه‌ی مراکز" مي‌باشد. در اين فصل معیارها و شاخص‌های ایجاد، ساماندهی و توسعه‌ی مراکز عرضه، عوامل موثر در طراحی و شاخص‌های کالبدی - فضایی مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

فصل چهارم به "برندینگ" پرداخته است. اين فصل به نكات مورد توجه درمورد ارزش ویژه‌ی برند و تاثیر آن برعملکرد مراکز عرضه، آگاهی از برند و اثر آن بر عملکرد و اهمیت ثبت علامت تجاری پرداخته است.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.13.0
    V6.1.13.0