به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، سیدمحمدحسین سیفالسادات، مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور، با اشاره به وضعیت معاینه فنی موتورسیکلتها اظهار داشت: هماکنون ۷۶ مرکز معاینه فنی با ۸۱ خط ویژه آزمون موتورسیکلت در کشور فعال است و سایر مراکز نیز آمادگی تجهیز را دارند. با این حال، تنها حدود ۲۲ هزار موتورسیکلت به این مراکز مراجعه کردهاند که رقم بسیار اندکی است و نشاندهنده وجود مشکلات ساختاری در اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک است.
وی در ادامه، دلایلی همچون عدم رصد و جریمه مکانیزه موتورسیکلتها به دلیل محدودیتهای فنی دوربینهای پلاکخوان، پوشاندن پلاک توسط راکبان، تعداد بالای موتورسیکلتهای فرسوده، ترخیص موتورها از پارکینگ بدون بررسی معاینه فنی و همچنین انجام فرآیند شمارهگذاری بدون الزام به معاینه فنی را از چالشهای جدی در این حوزه برشمرد.
سیفالسادات همچنین عدم تأمین منابع برای نوسازی موتورسیکلتهای کاربراتوری و جایگزینی آنها با نمونههای برقی یا انژکتوری را از موانع اصلی کاهش آلودگی هوا دانست. وی افزود: بیش از ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در پلتفرمهای اینترنتی حمل بار و مسافر فعالیت میکنند که اغلب فرسوده و فاقد معاینه فنی هستند و در فرآیند نوسازی نیز مشارکت اندکی دارند.
وی در پایان تأکید کرد: اگرچه رفع این موانع نیازمند عزم ملی و همکاری فرادستگاهی است، اما زیرساختهای سامانهای و مراکز معاینه فنی آمادگی کامل برای ارائه خدمات سریع و مؤثر در صورت مراجعه موتورسیکلتهای مشمول را دارند.