۱۳۹۹/۰۷/۰۱

گرامی داشت روزجهانی بدون خودرو و قدردانی از فعالان/ احداث و بهره برداری بیش از ۱۵۰ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه سواری و به سازی ۴۰۰ کیلومتر پیاده رو در شهرها طی سه سال اخیر

مراسم گرامی داشت روزجهانی بدون خودرو و تقدیر از فعالان و مسوولین حوزه ترویج حمل و نقل پاک و دوچرخه سواران همزمان با اول مهرماه روز جهانی بدون خودرو با حضور تنی چند از مدیران شهرداری تهران و فعالان این حوزه از سوی دفتر حمل و نقل و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بصورت محدود در این سازمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مرضیه حصاری مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با گرامی داشت اول مهرماه روز جهانی بدون خودرو و ضمن تقدیر از فعالان و مسئولین این حوزه از احداث و بهره‌برداری از بیش از ۱۵۰ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه سواری و به سازی ۴۰۰ کیلومتر پیاده رو از سوی شهرداری ها طی سه سال اخیر خبر داد.
 
خانم حصاری گفت: این پویش از3 سال پیش با محوریت سازمان شهرداری ها و دهیاری ها آغاز به کار کرده و در طول این مدت سهم شایان توجهی در توسعه و ترویج فرهنگ استفاده از شیوه های حمل و نقل پاک و جلب نظر مسئولین شهرداریها در حرکت به سوی توسعه زیرساخت های حمل و نقل پاک داشته است.
 
 وی در ادامه در زمینه ترویج  استفاده از شیوه های حمل و نقل پاک به برگزاری بیش از 1000 همایش در طول سال در شهرها، احداث و بهره‌برداری از بیش از 150 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه و برنامه‌ریزی، به سازی 400 کیلومتر پیاده رو، در دستورکار قرار گرفتن احداث 200کیلومتر مسیر جدید دوچرخه در سطح شهرها و حتی مابین شهرها و تولیدمحتوا برای انتشار در فضای مجازی اشاره نمود.
 
 حصاری در ادامه با بیان اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا و ضرورت فاصله‌گذاری فیزیکی در جامعه، شاهد استقبال شهروندان از شیوه های حمل و نقل پاک و به تبع آن تبلیغ و ترویج این  شیوه‌ها در سطح شهرها هستیم، اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن روز جهانی بدون خودرو و آغاز سال تحصیلی جدید،‌ تصمیم بر آن شد تا همزمان با بسیاری از دیگر شهرهای دنیا با هدف ترویج فرهنگ "عدم استفاده از خودروی شخصی در سفرهای روزانه" اقدامی شایسته صورت گیرد.
 
وی افزود: در ابتدای مرداد ماه سال جاری، با ارسال ابلاغیه ای توسط جناب اقای دکتر جمالی‌نژاد، ریاست محترم سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور به شهرداران سراسر کشور، مقرر گردید در روز اول مهر سال جاری به مناسبت روز جهانی بدون خودرو، هر شهر یا منطقه از کلان‌شهرها،به صورت نمادین یک یا دو معبر را برای عبور خودروها مسدود و تنها برای عبور دوچرخه و عابر پیاده اختصاص دهند.
 
وی ادامه داد: خوشبختانه با استقبال و همکاری بی‌شائبه شهرداران فعال و دغدغه‌مند در بیش از 20 شهر بالای 500 هزار نفر و در چندین شهر با جمعیت کوچک که بستر بسیار خوبی برای توسعه حمل و نقل پاک هستند، این فعالیتها و مراسم با حضور و همکاری شهروندان با هماهنگی تمامی ارگان های ذی مدخل از ساعت 16 تا 18 عصر سه شنبه اول مهر ماه با رعایت فاصه گذاری اجتماعی برگزار می شود.
 
مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در ادامه گفت: این اقدام شایسته شهرداری ها ما را بر آن داشت تا در حد توان خویش از این عملکرد شایسته تقدیر و تشکر به عمل آوریم. لذا از برخی شهرداران و معاونین و مسئولین فعال و همدل حوزه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل پاک شهرداری تهران و فعالین اجتماعی شهر تهران  به همراه تنی چند از دوچرخه سواران سطح شهر، که به صورت تصادفی به نمایندگی از فعالان این حوزه در سراسر کشور دعوت و قدردانی می شود تا در این روز خاص بیش از پیش در راستای توسعه حمل و نقل پاک و داشتن شهر زیست محور گام برداریم.
 
وی همچنین بر لزوم همکاری رسانه ها به ویژه صدا و سیما در ترویج فرهنگ استفاده از حمل و نقل پاک تاکید کرد و افزود: برای بهره گیری از حمل و نقل پاک نیازمند تبلیغ و ترویج این شیوه‌ها در سطح شهرها هستیم که در این مسیر رسانه ها و صدا و سیما باید به صورت جدی پای کار باشند.
 
در ادامه این برنامه، محمود کلهری شهردارمنطقه ۱۷ تهران طی سخنانی با اشاره به اینکه تهران توان آن را ندارد که مدام خانه‌ها را تملک و به خیابان تبدیل کند، افزود: امروز توسعه دوچرخه سواری نیاز شهر است و باید آن را به مطالبه عمومی تبدیل کنیم.
 
وی افزود: در سال هایی که شهرداری به لحاظ توان مالی شرایط مطلوبی داشت باید در حوزه توسعه بهره گیری از حمل و نقل پاک اقدامات موثر را انجام می داد و امروز این سوال مطرح است که چرا در آن دوران توسعه دوچرخه سواری در تهران به طور جدی مدنظر قرار نگرفته است.
 
وی افزود: در دوره مدیریت شهری فعلی این جدیت برای توسعه دوچرخه سواری وجود دارد که به نگاه مدیریت کلان شهرداری و نظر خود شهردار تهران بازمی گردد. وقتی جدیت شهردار تهران آقای حناچی در این حوزه مشهود شد مشخص شد که پشت این جدیت پیوست های فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی و ورزشی متنوعی وجود دارد.
 
شهردارمنطقه ۱۷ تهران ادامه داد: امروز شهردار تهران شخصا ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه را رهبری می کند و ارزش استفاده از دوچرخه و مزیت های آن در بخش های مختلف همچون اقتصاد را به خوبی درک کرده‌اند.
 
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به نبود مدیریت یکپارچه شهری به عنوان یکی از موانع مسیر توسعه دوچرخه سواری در تهران اشاره کرد و افزود: وقتی مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد موانعی بر سر توسعه دوچرخه سواری ایجاد می شود؛ امروز فرصت مناسبی است تا آسیب شناسی کرده و به موضوع توسعه دوچرخه سواری به عنوان دغدغه ملی نگاه کنیم.
 
وی تاکید کرد: امروز توسعه دوچرخه سواری نیاز شهر است؛ تهران توان اینکه مدام خانه ها را تملک و به خیابان تبدیل کند ندارد و اگر این اتفاق هم بیافتد تنها خیابان ها را به پارکینگ خودرو تبدیل کرده ایم لذا باید انسان محوری را اولویت اول خود قرار دهیم و در این مسیر باید از همکاری و تعامل راهنمایی و رانندگی به ویژه در منطقه ۱۷ که نهایت تلاش خود را به کار گرفته اند قدردانی و درخواست کنم مجموعه پلیس راهور این موضوع را به عنوان دغدغه و نیاز شهر تهران قلمداد کند.
 
کلهری در بخش دیگری از صحبت های خود به سند جامع دوچرخه سواری اشاره کرد و افزود: تمامی اقدامات شهرداری تهران در حوزه توسعه دوچرخه سواری برشی از همین سند است و تا پایان امسال هدف گذاری در مناطق ۲۲ گانه انجام شده که احداث ۵۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری را داشته باشیم. در سند جامع دوچرخه سواری باید دستگاه هایی که تکلیف دارند وظایف خود را انجام دهند.
 
وی تاکید کرد: اگر این موضوع دغدغه همگانی نشود شهرداری به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد. باید تلاش کنیم استفاده از دوچرخه را تبدیل به مطالبه عمومی کنیم. بی تردید امروز داشتن مسیر امن دوچرخه ضروری است و در همین راستا در منطقه ۱۷ مسیر امن دوچرخه سواری با ایده ای جدید با اختلاف سطح از معابر و با استفاده از جمع‌آوری نهرهای شرقی و غربی در دستورکار قرار گرفته است.

در خاتمه این مراسم از فعالان توسعه و ترویج فرهنگ استفاده از شیوه های حمل و نقل پاک و چند دوچرخه سوار منتخب با اهدای لوح تقدیر، قدرانی شد. اسامی این افراد به این شرح است:           
 محمود کلهری شهردار منطقه 17 تهران، وهاب میزانی معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، محمد عندلیب معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه 6، مهدی نوروزی  معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه 17، زینب عبادی معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه 12، یعقوب آزاده دل مدیر واحد توسعه سیستم های حمل و نقل پاک شهرداری تهران، دیوسالار مدیر آموزش حمل و نقل پاک،‌ مریم عسگری پورمدیر توسعه حمل و نقل پاک، بابک حکمت مدیر توسعه حمل و نقل پاک  منطقه 17، محمد درویش   فعال اجتماعی، سرهنگ جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا، فرشته اسدآبادی کارشناس اسازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، امیر وفایی کارشناس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، حمید نجف لویی کارشناس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور،  وحید لسانی دوچرخه سوار، نیما خوش جمال فکری دوچرخه سوار، هاشم رضایی  دوچرخه سوار و فعال در حوزه آموزش دوچرخه سواری، شهلا روحی فرزانه دوچرخه سوار، ایوب ثروت دوچرخه سوار، سیامک شایان پور دوچرخه سوار، امیر سرایی  دوچرخه سوار، فرزانه ثروت دوچرخه سوار.

 
 


تعداد بازدیدها : ۲۲۸
پرینت خبر :

لینک خبر : http://imo.org.ir/RContent/1TIQNY-.aspx
مطالب مرتبط با این موضوع :
نظری ارسال نشده است
نام :
پست الکترونیک :
شرح :
نظر :   برای ارسال نظر خود، دکمه ارسال را بزنید
کد امنیتی را وارد کنید

ساختمان مرکزی :
 
نشانی: تهران - خیابان کارگر شمالی - بالاتر از بلوار کشاورز - پلاک 1184
 
ساختمان مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی :
نشانی: تهران - میدان ولیعصر(عج) - بلوار کشاورز - ابتدای خیابان نادری - پلاک 17
اوقات شرعی تهران


نظر سنجی
نظر شما درباره پورتال جدید سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور چیست؟