اتمام دو پروژه مطالعاتي در مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی

 اتمام دو پروژه مطالعاتي در مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی

رييس مركز مطالعات برنامه ريزي شهری و روستایی سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور از اتمام دو پروژه مطالعاتي در حوزه مالي شهرداري ها و آسفالت معابر در اين مرکز خبر داد.

به گزارش روابط عمومي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور، مجيد عبدالهي افزود: پروژه مطالعاتي "شناسایی عوامل افزایش هزینه های مالی در شهرداری ها و ارائه راهکارهای تعدیل آن با استفاده از تکنیک های PSO و شبکه های عصبی" يكي از اين پروژه ها بود.

وي در خصوص دلايل انجام اين پروژه مطالعاتي افزود: يكي از مهمترين چالش هايي که در حال حاضر شهرداري ها با آن مواجه اند، تأمین منابع مالي مورد نیاز براي انجام وظايف خود و به طور اخص وظايفي است که بر اساس ماده 55 قانون شهرداري ها بر عهده آنها گذاشته شده است و هر ساله با توجه به رشد شهرنشیني و نیازهاي جديد جوامع امروزي وظايف شهرداري ها زيادتر می شود كه اين امر گاهي عامل برخي معضلات اجتماعي در شهرها است؛ همچنین، وابستگي زياد تأمین منابع مالي مورد نیاز براي انجام وظايف شهرداري ها به دريافت عوارض شهري می تواند موجب افزايش تخلف و نابساماني شهرها شود که خود موضوع درخور توجهي است. بنابراين، انحراف نامساعد بودجه يعني برابرنبودن هزينه هاي واقعي با مبالغ مصوب بودجه اي که منجر به کسري بودجه میشود، امري مهم در اداره شهرداري ها است. در نتیجه، کنترل بودجه براي تحقق نظارت مالي و عملیاتي بر بودجه اهمیت دارد و بايد انحراف از کل بودجه و سختگیرانه بودن بودجه نیز مورد توجه قرار گیرد.

وي "بهبود خواص عملکردی و تولید مخلوط های آسفالتی بازیافتی با استفاده از اصلاح کننده های الیافی برای استفاده در معابر شهری و روستایی" را عنوان ديگر پروژه مطالعاتي عنوان نمود كه با همكاري دانشگاه صنعتي اميركبير در مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به اتمام رسیده است.

عبدالهي در زمينه دلايل انجام اين پروژه مطالعاتي گفت: با توجه به افزایش قیمت قیر و افزایش قیمت آسفالت عملیات بهسازی و اجرای روکش آسفالتی بسیارهزینه بر شده است. به نوعی که شهرداریها توان مرمت آسفالتهای مضمحل شده در معابر را ندارند. این در حالی است که در دنیا آسفالت های بازیافتی با قیمتی بسیار پایین تر از آسفالتهای متداول در حال اجراست. این آسفالتها با تراشیدن آسفالتهای مضمحل شده از سطوح معابر، اضافه کردن افزودنی برای احیای خصوصیات تولید می شوند. این آسفالتها با وجود ارزانی، معایبی همچون مقاومت پایین در برابر ترک خوردگی را دارند. در این مطالعه سعی بر این بوده است که با استفاده از الیافهای ترکیبی مقاومت ترك خوردگی آسفالتهای بازیافتی بهبود داده شود و نتایج حاکی از آن بود که با استفاده از الیاف میتوان تا حد زیادی ضعف آسفالتهای بازیافتی را در برابر ترک خوردگی جبران کرد.

شايان ذكر است علاقه مندان می توانند جهت بهره برداری از اين دو پروژه به پرتال مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی، قسمت معاونت پژوهشی- پروژه های مطالعاتی- پروژه های اتمام یافته، مراجعه فرمایند.

 

کد: 50018763

زمان انتشار: دوشنبه 23 اردیبهشت 1398 01:43 ب.ظ

تعداد نمایش: 175

تمامی حقوق برای سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور محفوظ است.