واگذاری 52 دستگاه اتوبوس بازسازی شده به شهرداری های خراسان رضوی و استانهای همجوار

واگذاری 52 دستگاه اتوبوس بازسازی شده به شهرداری های خراسان رضوی و استانهای همجوار

52 دستگاه اتوبوس اتوبوس بازسازی شده در مرکز بازسازی مشهد،عصر دوشنبه 29 شهریور در آستانه عید غدیر طی مراسمی در مشهد مقدس با حضور استاندار خراسان رضوی و قائم مقام سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تحویل شهرداری‌های استان خراسان رضوی و استان های همجوار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، این مراسم با حضور رشیدیان استاندار خراسان رضوی، مهندس راحتی قائم مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، علوی مدیرکل دفتر امور شهری وشوراهای استانداری خراسان رضوی، غلام زاده معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، نیشابوری مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد و جمعی از مسوولان استانی و محلی برگزار شد.

خلیل راحتی قائم مقام سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در این مراسم طی سخنانی ضمن گفت: دغدغه های دولت در حوزه شهرداری ها حول مباحث مقابله با آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی و ضرورت حفاظت از محیط زیست شامل موضوعات مقابله با آلودگی هوا و مدیریت پسماندها متمرکز است.

وی افزود: دولت در بحث مقابله با آلودگی هوا طی سال جاری، و با توجه به محدودیت های مالی موجود، برنامه های مختلفی را در زمینه های قطارشهری، اتوبوس و تاکسی تدارک دیده است.

راحتی با بیان اینکه مهمترین و در عین حال گران ترین سیستم حمل و نقلی در کلاتشهرها مربوط به مترو است، گفت: با موافقت دولت و شورای اقتصاد، اعتبار دو هزار واگن مترو از طریق فاینانس تامین می شود که این اعتبار رقمی حدود 10 هزار میلیارد تومان است که از پروژه های بزرگ محسوب می شود.

وی افزود: تامین دو هزار دستگاه واگن برای متروی کلانشهرها با هدف کاهش چهار دقیقه ای زمان انتظار مسافران در ایستگاههای مترو صورت می گیرد.

وی در ادامه اعلام کرد: دولت در زمینه کاهش آلودگی هوا، 22 هزار میلیارد ریال تسهیلات به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر کلانشهرها اختصاص داده است که بخشی از آن به تامین چهار هزار دستگاه اتوبوس شهری برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی درونشهری هشت کلانشهر کشور اختصاص دارد.

راحتی افزود: 500 دستگاه از این تعداد اتوبوس سهم کلانشهر مشهد است.

وی در ادامه شمار کنونی اتوبوسهای درون شهری فعال را در سطح کشور 23 هزار دستگاه ذکر و بیان کرد: چهار هزار و 500 دستگاه از این اتوبوسها زمین گیر است اما امیدواریم مطابق برنامه ریزی های به عمل امده هزار و 500 دستگاه آن نوسازی شده و به سامانه حمل و نقل عمومی بازگردد.

راحتی بهره برداری از 52 دستگاه اتوبوس بازسازی شده را در مشهد در راستای تحقق شعار سال 95 مبنی بر «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» ذکر و بیان کرد: اگر تلاش دولتمردان تدبیر و امید و دست اندرکاران سازمان اتوبوسرانی نبود امروز شاهد اسقاط این تعداد اتوبوس بودیم.

وی افزود: با صرف 10 درصد از هزینه خرید یک اتوبوس نو به میزان 50 درصد به عمر اتوبوسهای فعلی افزوده شده است.

راحتی همچنین نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری کشور با اعطای تسهیلات از سوی دولت را دیگر اقدام عمده دولت برای کاهش آلودگی هوا ذکر نمود.

وی در خاتمه  ضمن تشکر از اقدامات اتوبوسرانی مشهد در زمینه بازسازی اتوبوس ها تاکید نمود: مشهد باید به عنوان یک قطب بازسازی اتوبوس ها در این عرصه ایفای نقش نماید.

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی هم در این مراسم با تاکید بر اینکه تامین حمل و نقل با کیفیت و ایمن یکی از حقوق شهروندان است، اظهار داشت: اقدامات موثری از سوی دولت تدبیر و امید برای تحقق این مهم صورت گرفته است .

وی با اشاره به اینکه خرید هر دستگاه اتوبوس 475 میلیون تومان برای شهرداری هزینه دارد، افزود: بهسازی اتوبوس‌های از رده خارج شده با حداقل هزینه و اختصاص 30 میلیون تومان برای هر دستگاه، علاوه رفع نیاز، صرفه جویی قابل توجهی را به دنبال دارد.

استاندار خراسان رضوی گفت: از آنجا که منابع دولتی محدود است؛ باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که شهرداری‌ها به سمت درآمد ثابت و پایدار بروند و خودگردان باشند.

رشیدیان به انتخاب مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در این سال حضور گردشگران پررنگتر می‌شود برای تامین زیرساخت‌های حمل و نقل علاوه بر ظرفیت‌سازی باید از توان بخش خصوصی نیز استفاده کرد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل تصریح کرد: در سیره معصومان، بزرگان و پیشقراولان حرکت انقلاب، پرهیز از اسراف و استفاده بهینه از امکانات موجود، همواره مورد تاکید و توصیه بوده است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: همانگونه که جوانان ما در دفاع مقدس با کمترین امکانات دلاورانه در برابر دشمنان ایستادند امروز نیز باید با الگوبرداری از سبک و سیره آنان از ظرفیت‌های موجود به بهترین نحو در راستای توسعه کشور و استان بهره برد.

رشیدیان به بخشی از دوره زندگی حضرت علی (ع) اشاره و اظهار کرد: این امام همام در طول زندگی پربرکت خود چه در دوران حیات پیامبر (ص) و چه پس از آن علاوه بر حضور در غزوات، حمایت اسلام، جمع‌آوری قرآن و احادیث پیامبر و همچنین ساماندهی مبانی تفکر دینی در عرصه سازندگی و تلاش نیز نقش موثری داشتند به گونه‌ای که باغ‌ها و چاه‌هایی که به دست حضرت احداث، حفر و وقف مردم شده هنوز هم موجود است.

در انتهای این مراسم حواله دریافت این اتوبوس‌ها به شهرداران قوچان، گلبهار، تربت حیدریه، طرقبه، شاندیز، نیشابور، تربت جام و سبزوار تحویل شد.

هزینه خرید یک اتوبوس شهری حدود پنج میلیاردریال است. بطور متوسط برای نوسازی هر دستگاه اتوبوس 350 میلیون ریال هزینه و عمر مفید آنها پنج سال پیش بینی شده است.

شایان ذکر است، ‌طرح بازسازی هزار و 500 دستگاه اتوبوس شهری در سال 95، سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» دراجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، در راستای تقویت و بروزرسانی اتوبوس های موجود حمل و نقل عمومی درون شهری با امکانات موجود داخلی و به منظور افزایش ظرفیت جابجایی مسافر در سامانه اتوبوس رانی شهری ازسوی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اجرایی می شود.

در مرحله نخست اجرای این طرح،470 دستگاه اتوبوس در پنج مرکز بازسازی اتوبوس ها در شهرهای مشهد، اصفهان، اهواز، تهران و قزوین در حال بازسازی است.

این اتوبوس ها بعد از خاتمه بازسازی، بین شهرهای کشور به غیر از کلان شهرها توزیع و اتوبوس های بازسازی شده در استان محل بازسازی و یا استان های همجوار آن وارد ناوگان اتوبوسرانی شهری می شود.

در حال حاضر 100 دستگاه اتوبوس در مرکز بازسازی اصفهان، 100 دستگاه در اهواز، 70 دستگاه در تهران، 130 دستگاه در مشهد و 70 دستگاه در قزوین در حال بازسازی است که در مرحله اول واگذاری درآستانه عید سعید غریر خم 52 دستگاه اتوبوس بازسازی شده در مرکز مشهدمقدس، به شهرداری های استان خراسان رضوی و استانهای همجوار تحویل شد.

کد: 5007182

زمان انتشار: سه شنبه 6 مهر 1395 07:59 ق.ظ

تعداد نمایش: 9

تمامی حقوق برای سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور محفوظ است.