اقدامات و دستاوردهای وزارت کشور در دولت یازدهم اعلام شد

اقدامات و دستاوردهای وزارت کشور در دولت یازدهم اعلام شد

مجموعه گزارش‌های ارزیابی اقدامات و دستاوردهای وزارت کشور دولت یازدهم با هدف ارائه‌ تصویری کلی از وضعیت مدیریت امور و سطح تدبیر در این وزارتخانه در چهار سال فعالیت توسط شورای عالی اطلاع رسانی دولت منتشر شد.

به گزارش دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، این اقدامات و دستاوردها که در چهار بخش وعده ها، دستاوردها و عملکردها، مسائل و چالش‌های راهبردی، برنامه راهبردی وزارت کشور و جمع بندی، تدوین شده به شرح زیر است:

** وعده ها، دستاوردها و عملکردها

الف. مهم ترین وعده های آقای دکتر روحانی در انتخابات سال 1392 در حوزه سیاست داخلی- مربوط به وزارت کشور- به شرح زیر بوده است:

- ایجاد آرامش و امنیت در داخل کشور

- تحقق آزادی های مدنی در کشور

- اتخاذ تدابیر لازم در خصوص معتادان

نتایج حاصل از پیگیری تحقق وعده‌های مورد اشاره در ادامه به تفکیک آمده است.

- توقف روند افزایشی بروز و ارتکاب جرایم و آشکار شدن شیب کاهشی در آن

- جمع‌آوری تعداد 000/100 سلاح غیر مجاز در کشور

- ارتقای امنیت گردشگران و کاهش آمار آدم‌ربایی و سرقت از آنان

- پیشگیری از بروز هرگونه سوء قصد به نخبگان دفاعی و هسته‌ای و نیز شخصیت‌های سیاسی داخلی و خارجی؛

- مدیریت تهدیدات امنیتی ناشی از کم آبی در کشور؛

- پیشگیری از وقوع حوادث تروریستی و دستگیری عناصر تروریستی به همراه محموله‌های انفجاری و انتحاری در نقاط مختلف کشور؛

- روان‌سازی در ساماندهی بازار ارز؛

- اعمال مراقبت بیشتر در موضوع تولید، حمل، نگهداری و مصرف مواد ناریه صنعتی و تجاری؛

- پیشگیری از بروز هر گونه خرابکاری در اماکن و تاسیسات طبقه‌بندی شده؛

- افزایش امنیت کویر و بهره‌گیری اقتصادی بیشتر از آن و نیز رونق بیشتر گردشگری کویری؛

- ارتقای همکاری‌های امنیتی با سایر کشورها؛

- رصد و اشراف اطلاعاتی بر تهدیدات امنیتی ناشی از موقعیت حساس جغرافیایی کشور و وجود ناآرامی ها در کشورهای همسایه.

ب. تحقق آزادی های مدنی در کشور

- راه اندازی مجدد خانه احزاب ایران با حضور سه فراکسیون اصلاح طلب،اصولگرا و مستقل

- تسهیل و تمهید شرایط لازم برای فعالیت شعب احزاب در شهرستان ها

- ساماندهی فعالیت های مدنی در قالب جبهه های حزبی و سازمان های مردم نهاد

- تسهیل صدور مجوز فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی و فراهم آوردن شرایط لازم برای برگزاری مراسم و همایش احزاب و اجتماعات قانونی

- پیگیری برای تخصیص یارانه ویژه احزاب

- پیگیری طرح ایجاد دستیاری ویژه در امور اقوام و اقلیتهای دینی

- گسترش نشستهای هم اندیشی دینی با علمای اهل سنت و اقلیتهای دینی

- واگذاری زمین عیدگاه به هموطنان اهل سنت در سیستان و بلوچستان

- مساعدت برای تمهید شرایط راه اندازی کرسی آموزش زبان های قومی کردی و ترکی

- تعطیلی روزهای شنبه برای مدارس یهودیان

- افزایش انتصابات در حوزه اقوام و مناصب در استان های کشور

- تسهیل صدور وتمدید پروانه وبرگزاری مجامع عمومی انجمن های صنفی وتخصصی وکانون های بازنشستگی

ج. اتخاذ تدابیر لازم در خصوص معتادان

- گسترش کمی مراکز درمان نگهدارنده با متادون(MMT)، بوپرنورفین (BMT)، سم زدایی سرپایی و بستری به 6667 مرکز

- توسعه مراکز کاهش آسیب با حمایت مالی دولت و مشارکت 100 درصدی بخش غیردولتی و خصوصی به تعداد 1748 مرکز.

- تقویت و تجهیز 18 مرکز با هدف ساماندهی معتادان متجاهر و پر خطر در سراسر کشور و پذیرش بیش از 72 هزار معتاد در این مراکز

- تلاش به منظور حمایت و صیانت اجتماعی از معتادان بهبود یافته به وسیله توسعه آموزش های فنی و حرفه ای، حمایت از طرح‌های کارآفرینی، ایجاد اشتغال و ارائه تسهیلات لازم به‌منظور خود اشتغالی به 118 هزار نفر از بهبود یافتگان از اعتیاد

- حمایت از 232 طرح کارآفرینی و اشتغالزایی و حمایت از برگزاری 599 همایش و نشست تخصصی با موضوع صیانت و مشارکت‌های اجتماعی.

- فعال نمودن تعداد 210 مرکز اشتغال زایی در سراسر کشور برای جذب و بکار گیری معتادان بهبود یافته.

- اختصاص معادل 1155 میلیارد ریال اعتبار ذیل ردیف بودجه ای سازمان بیمه سلامت در اجرای تبصره 2 ماده 15 قانون مبارزه با موادمخدر به منظور پوشش هزینه‌های بیمه ای ترک اعتیاد معتادان.

- کاهش سهم ورودی زندانیان موادمخدری (از جمله معتادان) به نسبت ورودی کلیه جرائم به نحوی که از 26 درصد در سال 1392 به کمتر از 23 درصد در سال 1394 رسیده است.

- اجرای حدود 5200 مورد برنامه های متنوع و آموزشی رادیو تلویزیونی در حوزه‌های مختلف مبارزه با موادمخدر.

- کشف بیش از 2100 تن انواع موادمخدر و روانگردان‌ها در کشور

- دستگیری سالانه 340 هزار نفر از متهمین جرائم موادمخدری

- برنامه ریزی برای صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندان و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و تکریم ارباب رجوع و فعال کردن دولت الکترونیک در دستگاههای اجرایی و الزام آنان به پاسخگویی به 'هیاتهای بازرسی ستاد مرکزی صیانت از حقوق شهروندی'.

د. جمع بندی وفای به عهد

نظر به وعده های مطروحه توسط ریاست محترم جمهور و اقدامات وزارت کشور می توان گفت که در موضوع ایجاد آرامش و امنیت در داخل کشور، با توجه به چند وجهی بودن موضوع و تاثیرگذاری سایر دستگاه ها از قبیل وزارت اطلاعات و ارگان های امنیتی، انتظامی به نظر می رسد اقدامات صورت گرفته توسط مجموعه وزارت کشور، قابل قبول بوده و طبعاً آرامش موجود در کشور نیز موید آن است.

در موضوع تحقق آزادی های مدنی، علیرغم اقدامات زیربنایی و ریل گذاری های مناسب، به نظر می رسد با توجه به ابعاد گسترده موضوع بویژه در حوزه احزاب و اقلیت ها، اقدامات گسترده تر مورد انتظار است. در موضوع اعتیاد و معتادان نیز اقدامات بسیار خوب و جامعی صورت گرفته است و نظر به چند وجهی بودن این معضل و لزوم مشارکت دستگاه های دیگر، به نظر می رسد چنانچه کاستی در این مقوله وجود داشته باشد متوجه وزارت کشور نخواهد بود.

 

در ادامه عملکرد و دستاوردهای بخش‌های مختلف وزارت کشور ارائه می‌گردد.

1. حوزه توسعه مدیریت و منابع وزارت

- هدایت شورای برنامه ریزی و توسعه استان به منظور اجرای دقیق قانون برنامه پنجم توسعه و آیین نامه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استانها و تصمیم گیری صحیح در امور برنامه ریزی و بودجه استانها و نظارت بر عملکرد.

- تدوین شرح وظایف و درجه بندی جدید فرمانداری ها و بخشداری ها

- برنامه ریزی جهت تفویض اختیار از ستاد وزارت کشور به استانداری ها و از سوی سایر دستگاهها به استانداران

- تشکیل شورای ترویج ایثار وشهادت در کلیه استانها به ریاست استانداران، برای نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت

- ایجاد نهضت مناسب سازی معابر و اماکن عمومی، بر اساس ماده دو آیین نامه اجرایی قانون جامع معلولین.

- انتصاب مشاوران استانداران در امور ایثارگران،جهت نظارت وپیگیری امورمربوط به ایثارگران در دستگاههای اجرایی.

- تمهید مقدمات ایجاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانها، با عنایت به مصوبه شورایعالی اداری کشور مبنی بر تشکیل مجدد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و استانها

- ارائه برنامه های عملیاتی با شاخص پایش سالانه نسبت به تحقق وعده های انتخاباتی رییس جمهور محترم

- تشکیل کارگروه های پنج گانه مناطق وکارگروه های تخصصی استانداران سراسرکشور وپیگیری امور مربوط به منظور ایجاد وحدت رویه، تعامل و هماهنگی بین ستاد و صف، بمنظور محقق شدن برنامه های دولت با رویکرد توسعه منطقه ای و بهره برداری بهینه از تجارب استانها

- انجام 80 درصد از انتصابات پست های مدیران حرفه ای از میان کارشناسان وزارت کشور با رویکرد نظام شایسته سالاری و انگیزش بخشی سازمانی.

 

2. حوزه عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور

- کمک به خرید (4812) دستگاه ماشین‌آلات عمرانی وخدماتی برای توانمندسازی شهرداری‌های شهرهای کوچک ودهیاری‌ها

- کمک به تامین 400 هزار تُن قیر، برای کمک به آسفالت معابر( 1076) شهرکمتر از50 هزار نفرجمعیت و(1500) روستای بالای 500 نفر جمعیت.

- پرداخت 5.160 میلیارد ریال اعتبار از محل جرائم رانندگی موضوع ماده 23 قانون نحوه رسیدگی به تخلفات.

- اختصاص حداقل یک دستگاه خودرو(عمرانی یا خدماتی) به هر شهرداری کمتر از 50 هزار نفرجمعیت.

- اختصاص یک دستگاه خودرو(عمرانی یا خدماتی) به تمامی دهیاری‌های بالای 1500 خانوار.

- تهیه لایحه درآمدهای پایدارشهرداری‌ها وتقدیم به هیات وزیران' با رویکرد ایجاد بستر قانونی و رفع موانع برای کسب درآمد‌های محلی، توجه بیشتر به شهرهای کمتر توسعه یافته، کاهش وابستگی درآمدهای شهرداری‌ها به درآمدهای ناپایدار و...

- تهیه آیین نامه اداری واستخدامی شهرداری‌ها و تقدیم به هیات محترم وزیران'برای جلوگیری از گسترش بی‌رویه تشکیلات اداری شهرداری‌ها، ضابطه‌ مند کردن فرآیند به‌کارگیری نیروهای جدید وتقویت جایگاه شهرداران.

- برگزاری آزمون استخدامی، برای استخدام (1534) نفردر شهرداری های تازه تاسیس و همچنین انجام اقدامات لازم برای استخدام (3500) آتش نشان درخرداد ماه سالجاری.

- بررسی و ارتقاء درجه بیش از90 شهرداری در کشور.

- صدور مجوز تاسیس دهیاری برای 2231 روستا و افزایش تعداد دهیاری ها به 31196 مورد.

- بررسی،تعیین و ارتقاء درجه 1200 دهیاری و ابلاغ درجه (812) دهیاری در کشور و افزایش تعداد دهیاری‌های درجه‌بندی شده به 17173 دهیاری.

- تهیه برنامه چهارساله توسعه خطوط ریلی شهری ‌وحومه با هدف تکمیل و بهره‌برداری از 280 کیلومتر خطوط درون شهری و220 کیلومتر خطوط حومه‌ای.

- تعیین تکلیف و رفع مشکلات قانونی، مربوط به قرارداد تامین 315 دستگاه واگن، برای بهره‌برداری از طرح‌های قطارشهری اصفهان، شیراز و تبریز.

- پرداخت 12.627 میلیارد ریال، بابت طرحهای مترویی در طول دولت یازدهم.

- فروش6200 میلیارد ریال اوراق مشارکت درسال 1392 و مبلغ 8800 میلیارد ریال اوراق مشارکت در سال 1393، در طرح های حمل و نقل ریلی درون شهری.

- استفاده ازتسهیلات صندوق توسعه ملی به مبلغ (141) میلیون یورو درسال 1392 برای قطار شهری مشهد.

- تخصیص1700 میلیارد ریال به شهرداری ها، بابت'یارانه بلیط حمل ونقل همگانی'، 'یارانه بلیط مترو تهران' و' قطار شهری سایر شهرداری‌ها' در سال 1393.

- اخذ مصوبات شورای اقتصاد برای'فاینانس خط 2 قطارشهری تبریز'وهمچنین'راه اندازی خط یک متروی شیراز'،' آماده سازی متروی اصفهان وتبریز'، برای افتتاح در نیمه اول سالجاری و بهره برداری از بخش جنوبی خط سه متروی تهران.

- اخذ مصوبه شورای اقتصاد، برای خرید وجایگزینی17000 دستگاه اتوبوس پایه گازسوز تا سقف یک میلیارد و 795 میلیون دلار و140000 دستگاه تاکسی و ون گازسوز تا سقف 635 میلیون دلار و نیز 1639 دستگاه اتوبوس دیزلی درون شهری با استفاده از تسهیلات مالی خارجی با استفاده از فاینانس خارجی به میزان 196 میلیون دلار و از رده خارج نمودن یک دستگاه اتوبوس دیزلی بالای 10 سال در قبال شماره‌گذاری هر دستگاه اتوبوس جدید.

- برگزاری 11 جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و تصویب 18 موضوع مرتبط با حوزه حمل و نقل و ترافیک.

- ایجاد کمیسیونی مستقل در هیات وزیران برای رسیدگی ویژه به مسائل شهرداری ها و بخصوص کلانشهرهای کشور

- تهیه لایحه مدیریت شهری با رویکردهای تقویت مردم‌سالاری دینی، شهروند مداری و مشارکت بیشتر مردم در ادارة امور، تمرکز زدایی وتفکیک امور محلی از ملی، ایجاد یکپارچگی وتقویت مدیریت شهری، شفافیت، مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی به شهروندان، ظرفیت سازی، توانمندسازی و نهادسازی مدیریت شهری.

- تهیه لایحه دهیار‌ی‌ها با رویکرد تقویت مدیریت یکپارچه روستایی، ارتقای نقش شوراهای اسلامی روستاها و دهیاری‌ها.

- تهیه سند آسیب شناسی کلان‌شهرها در محورهای خدمات شهری و محیط زیست، حمل و نقل وترافیک، بودجه ومنابع درآمدی، فرهنگی و اجتماعی و شهرسازی و تقدیم آن به هیات وزیران.

- تهیه لایحه اصلاح قانون تشکیلات، وظایف وانتخابات شورای اسلامی کشوروانتخابات شهرداران با رویکرد شفاف‌سازی،رفع ابهام و بهنگام سازی قانون فعلی، ایجاد ظرفیت‌های جدید وتقویت نقش وجایگاه شوراها.

- ایجاد ستادهای استانی برای برخورد قاطع با زمین خواری، تغییرغیرقانونی کاربری اراضی وساخت و ساز غیرمجاز.

- اجرای 10 هزار و500 پروژه عمرانی، مشتمل بربهسازی معابر،ساخت پارکهای روستایی، پایگاهای آتش نشانی روستایی و نظایر آن.

 

3. حوزه اجتماعی، فرهنگی وزارت کشور

- تدوین گزارش جامع از آسیب ها ومسائل اجتماعی کشور برای اولین بار، با فعال سازی تمامی نهادهای حاکمیتی، دولتی ودانشگاهها وتشکلهای غیر دولتی مبتنی بر داده های ثبتی و گزارشهای آماری و تحلیلی کلیه دستگاههای اجرایی و نهادهای حاکمیتی با برگزاری بیش از 30 نشست دردفترمقام معظم رهبری،یکصد نشست در وزارت کشور و800 نشست در سطح دستگاههای ذیربط.

- تدوین گزارش آخرین وضعیت اجتماعی کشور برای اولین بار.

- تالیف کتاب «گزارش وضعیت اجتماعی کشور»

- ایجاد مرکز ملی رصد، مطالعات و بررسی های اجتماعی برای اولین بار درکشور

- اجرای طرح ملی سنجش سرمایه اجتماعی کشور در31 استان کشور

- فعال سازی مجدد شورای اجتماعی کشور؛ متشکل از 25 دستگاه وسازمان فعال درحوزه امور اجتماعی کشور)

- اتخاذ تمهیدات لازم درجهت ارتقاء امنیت اجتماعی وحفظ هویت ایرانی ـ اسلامی.

- فعال سازی کمیسیون¬های ارتقاء امنیت اجتماعی وفرهنگی دراستانهای کشور ذیل شورای امنیت کشور و با دبیری دفاتر امور اجتماعی وفرهنگی استانداری ها.

- ایجاد دبیرخانه دائمی'جشنواره های فرهنگی اقوام ایرانی در استان کردستان' در راستای ارتقاء وحدت وهمبستگی ملی و ارتقاء هویت ایرانی واسلامی اقوام کشور.

- تلاش در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی بویژه در زمینه ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی(متکدیان)؛ ‌اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی و دخانیات؛ طلاق؛ خودکشی ؛ فضای مجازی ؛ زندانها وکودکان ونوجوانان بی سرپرست وبد سرپرست.

- پیگیری سیاستهای عمومی دولت در زمینه ریشه کنی بیسوادی.

- ساماندهی تعطیلات رسمی کشور در اقدام مشترک با کمیسیون اجتماعی دولت و سایر دستگاههای ذیربط با هدف ارتقاء ‌بهره وری و فراهم سازی زمینه توسعه گردشگری و گسترش تعاملات اجتماعی در ایام فراغت.

- افزایش 70 درصدی موافقت با تقاضاهای تأسیس سازمان های مردم نهاد درسطح کشور در دولت یازدهم: تعداد موافقت با تقاضای تأسیس در دو سال نخست دولت یازدهم 3457 مورد بوده که نسبت به دوره مشابه در دولت دهم به میزان 70 درصد افزایش داشته است.

- تصویب عضویت تشکل ها در کارگروه های شوراهای برنامه ریزی استان ها در راستای تسهیل ورود به عرصه های تصمیم گیری و تصمیم سازی و تاثیرگذاری در فرآیند مدیریت

 

4.حوزه مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور

- برگزاری اولین همایش ملی «الگوی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای»(د رتاریخ 12و 13 اسفند 1393)

- برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه فرمانداران جدیدالانتصاب :به میزان 6080 نفر ساعت آموزش در قالب 13 دوره آموزشی با 304 شرکت کننده.

- برگزاری دوره های آموزشی ویژه کارکنان ستاد وزارت کشور؛ به میزان 78838 نفر ساعت آموزش در قالب 71 دوره آموزشی با 6124 نفر شرکت کننده .

- معرفی 102 نفر جهت گذراندن دوره آموزشی بدو خدمت .

- تصویب و ابلاغ برنامه های آموزشی صف وستاد ( 770 دوره آموزشی برای سال 1392 و 914 دوره آموزشی برای سال 1393)

- صدور بالغ بر 3503گواهینامه آموزشی برای مدیران و کارکنان وزارت کشور در سال 1393

- تقویت شبکه ارتباطات علمی (نخبگان)و وزرات کشور

- تدوین پیش نویس لایحه قانون احزاب

- تهیه پیش نویس مربوط به فعالیت خانه احزاب

- تهیه پیش‌نویس سند راهبردی و جامع وزارت کشور

- ایجاد وحدت مدیریتی د رحوزه آموزش و پژوهش(شورای تدبیر)

- مشارکت در تهیه لایحه قانون دهیاری ها

- ارزیابی نظام انتخابات کشور

- رصد و تحلیل مسایل مهم امنیتی و سیاسی

- برگزاری اولین جشنواره پژوهشی وزارت کشور

 

5. حوزه زنان و خانواده وزارت کشور

- تدوین پیش نویس سند امنیت زنان وکودکان درروابط اجتماعی(موضوع ماده 227 برنامه پنجم)

- تهیه سند راهبردی امور زنان وخانواده.

- تهیه برنامه های عملیاتی در9 محورکاری اولویت دار، از جمله توانمندسازی مدیران زن در استان ها و زنان عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا،تقویت کانونهای فرهنگی اجتماعی زنان.

- برگزاری دوره های آموزشی'مدل توسعه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار' برای مدیران کل امور زنان وخانواده استانها وکارشناسان امور بانوان صف وستاد.

- ارتقاء سطح مشارکت های اجتماعی و توسعه سرمایه های انسانی زنان

 

6. حوزه مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور

- طراحی نظام جامع مدیریت عملکرد وزارت کشور

- تشکیل هیأت عالی بازرسی به منظور بررسی عملکرد حوزه های مختلف، شناسایی نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدیدات و ارائه پیشنهادات اصلاحی و ارائه آن به مقامات ذیربط در کشور.

- برنامه ریزی جهت ارتقاء سلامت نظام اداری و مبارزه با مفاسد از طریق شناسایی گلوگاهها و فعالیتهای فسادخیز در وزارت کشور با مشارکت استانداریها و حوزه های تخصصی وزارت کشور.

- تشکیل کارگروههای استانی مدیران کل بازرسی و امور حقوقی استانداریها، همانند کارگروه مبارزه با زمین خواری در استانهای شمالی، کارگروه بازرسی از شهرداریها در استانهای دارای کلانشهر ، کارگروه مبارزه با قاچاق در استان های مرزی و .....

- دریافت 1100 فقره شکوائیه های واصله از طریق سامانه دریافت شکایات مردمی وزارت کشور(پورتال) در سال 1393 و ارجاع آنها به مبادی ذیربط.

 

7. حوزه امنیتی و انتظامی وزارت کشور

- تعداد جلسات تشکیل شده شورای امنیت کشور 74 جلسه و ابلاغ 610 مصوبه به دستگاه‌های ذیربط.

- برگزاری 1044 جلسه کمیسیون‌های زیرمجموعه شورای امنیت کشور و ابلاغ 4494 مصوبه به دستگاه‌های مرتبط.

- تهیه و ابلاغ تعداد44 طرح امنیتی سراسری مصوب شورای امنیت کشور و اجرای تعداد 2329 طرح امنیتی منطقه‌ای و محلی.

- ابلاغ بیش از 480 ابلاغیه به استانداری‌های سراسر کشور و دستگاه‌های ذیربط برای پیشگیری، کنترل و مدیریت مسائل مرتبط با امنیت عمومی.

- تشکیل 12 جلسه ستاد امنیت انتخابات کشور و کمیته‌های زیرمجموعه آن و تصویب و ابلاغ 63 مصوبه و ارسال تعداد 3 دستورالعمل امنیت انتخابات به دستگاه‌های ذیربط.

- برگزاری نشست‌های تخصصی امنیتی در 13 استان کشور با حضور فرمانداران و اعضای شورای تأمین استان و شهرستان‌های استان‌های ذیربط.

ب . آمار مقایسه‌ای تهیه طرح‌ها و دستوالعمل‌های صورت گرفته

- پیشگیری از تبدیل مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و عمرانی به مسائل امنیتی

- برنامه‌ریزی در جهت تقویت هماهنگی، همکاری و همدلی میان جامعه اطلاعاتی و امنیتی و اشراف کامل اطلاعاتی همراه با اطلاع رسانی دقیق و به موقع به مسئولان تصمیم ساز وتصمیم‌گیر

- ارتقاء سطح آمادگی نیروهای مدیریت بحران‌های شهری و افزایش کارآمدی کمی و کیفی آنها

- برخورد قانونمند وجدی با اخلالگران نظم اجتماعی

- ناامن‌سازی محیط برای مجرمین

- تشدید اقدامات مربوط به حفاظت و صیانت از نخبگان، شخصیت‌ها و تاسیسات حساس وحیاتی خطوط انتقال انرژی

- بررسی و بازنگری در شیوه‌ها وروش‌های تولید، پایش و صیانت از امنیت

- کنترل جمعیتهای آسیب زا و آسیب پذیر در کشور

- تلاش برای رفع زمینه‌های سوء تفاهم، احساس تبعیض و بی عدالتی در میان اقوام و اقلیت‌های مذهبی و دینی

- تداوم اجرای طرح‌های مرتبط با انسداد مرزها

- ساماندهی اتباع بیگانه در کشور

- ساماندهی نظم و امنیت وانضباط اجتماعی به ویژه در کلان شهرها با تاکید بر پیشگیری انتظامی

- ایفای نقش مشارکت جویانه مردم در امنیت محله، صنف و قشر

- توجه جدی به نقاط و کانون‌های وقوع جرم(مکان‌های خلوت و تاریک، مکان‌های فاقد ایستگاه‌های انتظامی، کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی با روشنایی کم، حاشیه شهرها و اطراف پایانه‌های مسافربری، تفرجگاه‌ها و بوستان‌های خلوت)

- تقویت سامانه‌های پیشگیری از جعل

 

8. سازمان ثبت احوال کشور

- تهیه پیش نویس اولیه قانون جدید ثبت احوال.

- اصلاح دستورالعمل اجرایی ماده واحده قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی .

- تدوین پیش نویس آیین نامه اجرایی مواد 22 و 36 قانون حمایت ازکودکان و نوجوانان بی سرپرست.

- تأمین منابع زیرساخت های کارت هوشمند ملی، توسعه و تکمیل سامانه ها و زیر ساخت های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور.

- ساماندهی پرونده (4200) مورد افراد فاقد شناسنامه و(3460) مورد از افراد مشکوک التابعه.

- به روز شدن ثبت وقایع حیاتی در مهلت قانونی که نسبت به دوره قبل 12 درصد رشد داشته است.

- راه اندازی دفاتر ثبت احوال در دفاتر پیشخوان دولت که نسبت به دوره قبل 120 درصد رشد داشته و از340 دفتر به 454 دفتر افزایش یافته است.

- بهره برداری آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی که نسبت به دوره قبل 110 درصد رشد داشته و از 3 خدمت در سال 91 به 7 خدمت در سال 93 رسیده است.

- ایجاد و توسعه 617 ایستگاه خدمات شهروندی دریافت کارت هوشمند.

- تکمیل و اتمام پروژه سیستم پشتیبان پایگاه اطلاعات سازمان.

 

9. حوزه امور مجلس و هماهنگی استان ها در وزارت کشور

- تعداد سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان محترم مجلس 153 مورد بوده که از این تعداد به 151 مورد پاسخ داده شده و دو مورد نیز در دست پیگیری است.

- تعداد تذکرات نمایندگان مجلس به وزارت کشور 678 مورد بود که به 423 مورد پاسخ داده شده و 255 مورد نیز در دست پیگیری است.

- تعداد نطق های پیش از دستور نمایندگان در جلسات علنی مجلس در رابطه با وزارت کشور 275 مورد بوده که به 243 مورد آن پاسخ داده شده و 32 مورد نیز در دست پیگیری است.

- تعداد مکاتبات کمیسیون های مجلس با وزارت کشور715 مورد بوده است که به 365 مورد پاسخ داده شده است و350 مورد دیگر نیز در دست پیگیری است.

- تعداد ملاقات نمایندگان محترم مجلس با وزیرکشور(349 مورد)، با قائم مقام وزیر در امور مجلس(356) و با سایر معاونین وزارتخانه(154 مورد) می باشد. جمعاً 859 مورد.

- شرکت درجلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام، کمیسیون های اصلی لوایح دولت وشورای نگهبان، به ترتیب 49 ، 57 و 23 مورد (جمعاً 129 مورد).

 

10. حوزه هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور

- پیگیری مصوبات سفرهای کاروان تدبیر و امید از طریق تشکیل دبیرخانه پیگیری مصوبات سفرها و تهیه و پیگیری نصب نرم‌افزار رصد برای پایش مستمر آخرین وضعیت اجرای مصوبات سفرها

- احصاء شاخص های پایش و ارزیابی تحقق اهداف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و تبیین گزارش های موضوعی، دوره ای و موردی وزارت کشور و مجمع تشخیص مصلحت نظام با همکاری استانداریها

- اجرای بهینه طرح ارتقاء کیفیت گندم، آرد ونان در استانها

- برگزاری اولین همایش استانداران و سفرای ایرانی مقیم کشورهای همسایه با هدف شناسایی پتانسیلهای اقتصادی و بازارکشور های مجاور ، توسعه تجارت و صادرات غیر نفتی کشور، توسعه ظرفیتهای جذب گردشگری، معرفی فرصتهای سرمایه گذاری ، جذب سرمایه گذاران خارجی و معرفی پتانسیل های استانهای مرزی کشور.

- پیگیری و بررسی امورات مربوط به مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی

- پیگیری و نظارت بر عملکرد شرکتهای سرمایه گذاری

- تشکیل دبیرخانه بازارچه های مرزی و تعاونی های مرزنشین به منظور توسعه اقتصادی استانها و استفاده بهینه از این ظرفیت قانونی .

- پیگیری جهت اجرایی نمودن و نظارت بر حسن اجرای قانون اصلاح معادن مصوب 1390.8.22 مبنی براینکه 'موسسات مالی نظیر بانکها مکلفند معادن دارای پروانه بهره برداری را به عنوان وثیقه و تضمین اعطاء و بازپرداخت تسهیلات مالی بپذیرند'

- به منظور استفاده بهینه از ظرفیت سیستم بانکی کشور در خروج غیر تورمی از رکود ، نشست هم اندیشی با مدیران عامل کلیه بانکهای کشور و استانداران محترم برگزار و راهکارهای مناسب جهت همکاری بیشتر بانکها و استاندارن احصاء و ابلاغ گردید .

- ایجاد شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور

- آسیب شناسی برنامه های توسعه بعداز انقلاب .

- تهیه نظام 'سازماندهی و گردش کار تدوین برنامه ششم توسعه استانها'

- بررسی وضعیت عدم تعادلها در استانها.

- تهیه و ابلاغ شیوه نامه بهره برداری از مرکز جذب و حمایت از سرمایه گذاری مستقل در استانها بمنظور تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی با تاکید بر توسعه متوازن منطقه ای

- ابلاغ تشکیل ستاد هماهنگی دستگاههای اجرایی مرتبط با تجارت فرامرزی از جمله مرزداری ، گمرکات و راهداری به استانداران مرزی

- ابلاغ تشکیل شرکت های توسعه و عمران شهرستانی با هدف ورود شرکت های تعاونی و خصوصی به فعالیت های اقتصادی با محوریت فرمانداریهای سراسر کشور و تقویت بخش های اقتصادی شهرستانها و استفاده از پتانسیل های بومی و منطقه ای

- تهیه لیست فعالان اقتصادی سراسر کشور در راستای تعامل موثرتر فعالان اقتصادی و کاهش رتبه محیط کسب و کار ایران در بانک جهانی

- حمایت از واحدهای تولیدی مشکل دار از طریق اخذ سرمایه در گردش و ایجاد اشتغال مولد .

- مشارکت در تدوین آئین نامه ماده 16 قانون بهبود محیط کسب و کار با واگذاری عرضه محصولات تولید داخل توسط شهرداریها در راستای حمایت از تولید داخلی

- مشارکت در طرح توانمندسازی مهارتی روستائیان و مناطق کمتر توسعه یافته با رویکرد اشتغال پایدار.

 

11. سازمان مدیریت بحران کشور

- اختصاص مبلغ 50 میلیارد ریال جهت توسعه آموزش و فرهنگ سازی موضوعات پیشگیری از حوادث.

- انجام 66 سفر به مدت 176 روز توسط رئیس، معاونین و مدیران کل این سازمان برای بازدید از امور مرتبط با حوادث در سطح استانهای سراسر کشور.

- انجام 12 سفر به مدت 56 روز توسط رئیس، معاونین و مدیران کل این سازمان در راستای اهداف بین المللی و شرکت در مجامع جهانی.

- رصد حوادث مختلف کشور به صورت 24 ساعته و انجام اقدامات لازم به منظور کاهش اثرات حادثه.

- تهیه پیش نویس لایحه قانون تشکیل سازمان مدیریت حوادث غیر مترقبه کشور.

- تهیه طرح اطفاء حریق جنگلها با مشارکت دستگاه های ذیربط.

- تهیه و امضای تفاهم نامه همکاری سازمان مدیریت بحران کشور و ستاد کل نیروهای مسلح در حوادث.

- تهیه و امضای تفاهم نامه همکاری سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در خصوص توانمندسازی مدیریت های محلی با محوریت بخشداری ها و دهیاری های کل کشور.

- برنامه ریزی و برگزاری مانور سراسری زلزله مدارس سراسر کشور.

- برنامه ریزی و مدیریت حوادث مختلف از جمله زلزله شهرستان آبدانان ایلام که با اتخاذ تدابیر سریع و به موقع برای اولین بار در کشور زلزله بالای 6 ریشتر تلفات جانی نداشت.

- پیگیری اجرای طرح بهسازی و نوسازی اماکن نامقاوم مسکونی شهری توسط وزارت مسکن و شهرسازی از سال 1380، به طوری که از مجموع 2 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی واقع در بافت فرسوده شهری، تاکنون 500 هزار واحد مسکونی از طریق تشویق مالکان (پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت و ... ) نوسازی شده است.

- پیگیری اجرای طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی با برنامه سالانه 200 هزار واحد مسکونی روستایی که اجرای این طرح از سال 84 آغاز گردیده و تا پایان سال 1393 حدود یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی در قالب طرح جامع و ویژه بهسازی مسکن روستایی نوسازی و بهسازی شده اند.

- سیاستگذاری و برنامه ریزی جهت اجرای طرح مقاوم سازی اجزاء غیرسازه ای در ساختمان ها با اولویت ساختمان های عمومی ، بیمارستان ها، مدارس ، ساختمان های مهم دولتی و اماکن مسکونی.

- پیگیری و برنامه ریزی لازم جهت آموزش کارگران ساختمانی به منظور افزایش کیفیت ساخت و ساز.

- پیگیری اجرای برنامه احداث 1000 پایگاه چند منظوره مدیریت بحران طی یک برنامه 5 ساله در مناطق شهری به منظور ایجاد شبکه گسترده نامتمرکز و در عین حال یکپارچه جهت هماهنگی و ارتقاء سطح عملیات مقابله و افزایش آمادگی شهرها برای مواجهه با حوادث غیر مترقبه طبیعی که تا کنون حدود 138 پایگاه احداث شده و تعدادی نیز به بهره برداری رسیده است.

- پیگیری اجرای برنامه احداث 31 مرکز مدیریت و کنترل حوادث در مراکز استانهای کشور به منظور تقویت زیر ساخت مدیریت بحران در کشور و ایجاد مکانی جهت فرماندهی واحد در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه

- پیگیری و اجرای برنامه احداث 1000 سایت اسکان اضطراری در مناطق شهری در بازه زمانی 5 ساله با اولویت کلان شهرها و شهرهای بالای 50 هزار نفر با اجرای زیرساخت های لازم

- تهیه و تدوین لایحه صندوق بیمه همگانی حوادث باهمکاری بیمه مرکزی ایران و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی

- پیگیری تخصیص اعتبارات لازم به صندوق بیمه کشاورزی جهت کمک به کشاورزان جهت بیمه نمودن اراضی کشاورزی و باغی در برابر حوادث غیر مترقبه.

- انعقاد تفاهم نامه با کمیته امداد امام خمینی (ره) درخصوص بیمه حوادث اماکن مسکونی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و اختصاص 60 میلیارد ریال اعتبار به این امر، به طوریکه 1 میلیون و800 هزار واحد مسکونی تحت پوشش بیمه حوادث قرار می گیرند.

- تهیه و تدوین طرح جامع ملی بازتوانی کشور و ابلاغ آن به دستگاه های متولی امر بازتوانی در ابتدای سال 93.

- پیگیری اجرای طرح توانمندسازی هیات های مذهبی در راستای بازتوانی پس از حوادث در 6 استان کشور .

- صدور بیش از 130 مصوبه در دولت با اعتباری بالغ بر 74000 میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان مدیریت بحران کشور جهت اجرای 8000 پروژه مربوط به اقدامات پیشگیرانه، مقابله و بازسازی در حوادث غیر مترقبه کشور

- در سال 93، تعداد 64 حادثه غیر مترقبه طبیعی منجر به خسارت در کشور واقع شده که در راستای اجرای اقدامات حمایتی دولت تدبیر و امید و به منظور تعمیر و بازسازی بیش از 45 هزار واحد مسکونی شهری و روستائی آسیب دیده به مبلغ 9323 میلیارد ریال به صورت تسهیلات و مبلغ 10745 میلیارد ریال به صورت اعتبارات تملک دارائی و مبلغ 1210 میلیارد ریال به عنوان کمک بلاعوض

- نظارت بر بازسازی و مقاوم سازی ساختمان های دولتی مهم نظیر بیمارستان ها، مدارس و غیره.

- برگزاری بیش از 22 دوره آموزشی برای فرمانداران، بخشداران و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران در خصوص مدیریت حوادث غیر مترقبه.

 

12. حوزه سیاسی وزارت کشور

- اجرای موفق، قانونمند و بدون تنش انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان

- اجرای مصوبات هیات وزیران مبنی بر ایجاد واحدهای جدیدالتاسیس تقسیمات کشوری

- تدوین لایحه پیشنهادی جامع تقسیمات کشوری

- بررسی قوانین وآیین نامه اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی وقانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری واحصای موانع و دشواری های برگزاری همزمان دوانتخابات سراسری مجلس دهم وخبرگان پنجم.

- اصلاح وتنظیم مجدد پیش نویس لایحه قانون جامع انتخابات

- ارائه پیشنهاد افزایش تعداد نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، متناسب با تغییرات جمعیتی و تقسیمات کشوری، از جمله تاسیس استان البرز به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در راستای اجرای ماده2 قانون انتخابات خبرگان رهبری.

- تدوین لایحه قانون احزاب به منظور رفع کاستی های قانون احزاب، تخصصی شدن قانون موجود وکارآمد ساختن آن در مدیریت شرایط جدید کشورکه هم اکنون در دستورکار هیات دولت قراردارد.

- فعال‌سازی خانه احزاب، با هدف رفع مشکلات پیش‌روی خانه احزاب که ازسال 1390 به توقف فعالیت این نهاد صنفی منجر شده بود

- برگزاری چندین نشست مشترک با دبیران کل احزاب و تشکل های سیاسی سراسرکشور.

- حمایت مالی ازانجمن های مربوط به اقلیت های دینی، به میزان دو میلیارد و250 میلیون تومان.

- برگزاری نشست های هم اندیشی دینی بین علمای سنی وشیعه دراستان های واجد تنوع قومی و مذهبی.

- پیگیری واقدام درخصوص مسائل و مشکلات جزایر ایرانی و تشکیل جلسات راهبردی کمیته سیاسی ـ حقوقی جزیره ابوموسی و اقدام درخصوص مصوبات جلسه مربوط

 

** مسائل و چالش‌های راهبردی حوزه‌ مأموریت وزارت کشور

با توجه به ماموریت ها و راهبردهایی که وزارت کشور در دولت یازدهم در دستور کار خود قرار داده بود، می توان مسائل و چالش‌های راهبردی حوزه‌ مأموریت این وزارت را که برخی از آنها بینابخشی و فرابخشی است- را چنین برشمرد:

 

1. مسائل حوزه معاونت سیاسی

- عدم تدوین و اجرا نشدن منشور جامع حقوق شهروندی (مسأله ای فرابخشی)

- عدم ارائه الگوی بومی مدیریت تنوعات قومی و هویتی

- فقدان سیاستگذاری مشخص درباره فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی

- مشخص نبودن حقوق و آزادیهای عمومی مصرح در قانون اساسی

- عدم توسعه کمی و کیفی مشارکت شهروندان در روندهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی

- ضعف قانون‌گرایی و تداوم فعالیت مشهود گروههای خودسر و هنجارگریز

- ضعف احزاب، تشکل‌ها، و انجمن‌های صنفی

- ضعف اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در جامعه

- فقدان نظام مطلوب و جامع تقسیمات کشوری

- ضعف برنامه ریزی متناسب با آمایش سرزمینی

 

2. مسائل معاونت امنیتی و انتظامی

- رشد فزاینده آسیب های اجتماعی منجر به تضعیف امنیت

- تنشهای امنیتی در مرزها بالاخص در شرق و غرب کشور

- فقدان برنامه جامع برای تضمین امنیت سرمایه‌گذاری در عرصه اقتصادی، بالاخص برای دوران پساتحریم

- ضعف احساس امنیت اجتماعی

- پراکندگی سیاست‌های مربوط به حفظ امنیت پایدار و جامع‌نگر در کشور

-اقدامات پراکنده، مقطعی، موردی، بخشی و سلیقه ای دستگاه ها در حوزه اجتماعی

- تغییر رویکردها و اولویت های اجتماعی و فرهنگی و بی نتیجه ماندن طرح ها با تغییر دولت ها و جابجایی مدیران

- خلاء مطالعات جامع و بنیادی، کاربردی، روندشناسی و آینده پژوهی در زمینه مسائل اجتماعی

- ناکارآمدی و تعارض قوانین

- نبود چارچوب و الگوی مشخص و معتبر در کشور برای پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی

- ضعف سرمایه اجتماعی پلیس و نیروی انتظامی

- تحمیل شدن بار مقابله با برخی مسائل اجتماعی که اساساً ریشه اجتماعی و غیرانتظامی دارند.

 

3. مسائل معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقهای

- ناموزونی توسعه در مناطق مرکزی و پیرامونی با عنایت به تمرکز گروه های قومی و اهل تسنن در نواحی پیرامونی

- ناکارآمدی ساختارها و سیاستها برای مقابله با توسعه نیافتگی پیرامون کشور

- روشن نبودن برنامه رشد و توسعه همه‌جانبه و متوازن در مناطق و بخش‌های مختلف کشور

- عدم شکل گیری بسترهای مناسب برای صادرات غیرنفتی استان‌ها (فرابخشی)

- ضعف اثربخشی مدیریتهای محلی در توسعه مناطق

- ناتوانی شهرها در تأمین درآمد پایدار برای اداره خدمات عمومی شهری

 

4. معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی

- ضعف در مدیریت بحران های ناشی از حوادث طبیعی و سوانح غیرمترقبه

- تداوم و گسترش معضل ترافیک شهری و حمل و نقل

- تشتت و عدم سیاستگذاری واحد در بحران آلودگی هوا

- نامناسب بودن ساختار نظام و مدیریت فنی، عمرانی، شهرسازی و معماری کشور

 

5. معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی

- مهاجرت بی رویه از مناطق مختلف کشور به استان تهران

- عدم اثربخشی در مدیریت عملکرد استان‌ها

- عدم اقامت برخی استانداران در استان‌ها، همراه نبودن برخی از آن‌ها با برنامههای دولت و عدم پایش عملکرد آنها

- ناکارآمدی فرایندهای ارائه خدمات و پاسخگویی

 

** برنامه راهبردی وزارت کشور

1. حوزه توسعه و ارتقا سرمایه اجتماعی

- اجتماع محور کردن روش های کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی

- توسعه متوازن منطقه ای و رشد شاخص های توسعه اقتصادی اجتماعی در نقاط بحرانی و حاد

- تمرکززدایی در حوزه مدیریت ملی به حوزه های منطقه ای با رویکرد تقویت مدیریت محلی

- تقویت پیوند کالبدی، اقتصادی و اجتماعی فرهنگی سکونتگاه های کشور

- توانمندسازی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و تقویت مهارت های پایه ساکنان برای اداره زندگی خود و مشارکت در فرایند بهسازی و تقویت محدوده ها و محله های هدف

- تقویت تعامل بین مردم، دولت و تشکل ها

- مشارکت نهادها و تشکل های اجتماعی در نظام تصمیم گیری، برنامه ریزی و نظارت بر عملکرد دستگاه-های اجرایی

- آموزش، توانمندسازی و توسعه نظام مشاوره خانواده ( با تاکید بر توانایی حل مساله و کنترل خشم)

- گسترش کمی و کیفی جشن های مذهبی و ملی در سطوح منطقه ای، محلی و بومی

- الحاق و ادغام سازمان ها و بخش های موازی

2. حوزه توسعه سیاسی

- بسترسازی قانونی و اجرایی به منظور واقعی کردن فعالیت احزاب و تسهیل فرایند قانونی فعالیت شعب فرعی آنها ( شهرستان ها)

- تقویت رویه های قانونی و اجرایی نظارت بر فعالیت احزاب

- اعتلا و ارتقای فرهنگ فعالیت حزبی در کشور

- تقویت مشارکت همه اقوام در امور کشور و تسهیل فرآیند ملت سازی

- فراهم کردن زمینه های کاهش تبعیض و از بین بردن زمینه های تفرقه، اختلاف، تجزیه طلبی و جلوگیری از تبدیل مسائل قومی به تهدید علیه وحدت و امنیت ملی

- هماهنگی مناسب بین دستگاهی و ایجاد وحدت رویه در هدایت و مدیریت مسائل قومی

- گسترش تشکل های غیردولتی در مناطق قومی و مذهبی

- ضابطه مند کردن ایجاد سطوح تقسیمات کشوری جدید مبتنی بر ظرفیت های زیستی و ضوابط آمایش سرزمین

- بسترسازی و فراهم کردن زیرساخت های استقرار پایدار جمعیت و بالفعل سازی ظرفیت های بالقوه مناطق در معرض آسب زیست انسانی و مهاجرفرست

- تقویت آزادی های مشروع مدنی در جهت افزایش مشارکت سیاسی و ایجاد زمینه های برابر بین زنان و مردان در کلیه ابعاد مشارکت سیاسی

3. حوزه توسعه مدیریت بحران

- ارتقا سطح توانمندی های نهادها و دستگاه های اجرایی متولی و ذیربط در شناسایی و پیش بینی حوادث غیرمترقبه

- ارتقا سطح ایمنی مناطق کشور در برابر حوادث غیرمترقبه و افزایش سطح آگاهی جامعه در مقابله با خطرات، حوادث و بلایای طبیعی

- پیشگیری و کاهش خطرپذیری ناشی از زلزله در شهرها و روستاها و افزایش ضریب ایمنی در ساخت وسازها

- ارتقا آمادگی نهادهای مسئول و متولی جوامع شهری و روستایی و مقابله به موقع، سریع و موثر در برابر حوادث طبیعی

- ارتقا تاب آوری جامعه در برابر حوادث با ایجاد زیرساخت های لازم برای مدیریت بهینه

- گسترش نظامات موثر جبران خسارت نظیر بیمه ها، حمایت های مالی و تشویقی، تسهیلات ویژه و صندوق های حمایتی

- گسترش فرهنگ بیمه و افزایش ضریب نفوذ بیمه در حوادث غیرمترقبه

4. حوزه توسعه پایدار

- گسترش ضابطه مندی حضور قانونی اتباع خارجی در کشور

- توسعه فناوری های اطلاعاتی امنیتی پیشرفته

- تقویت و گسترش نقش و مشارکت مردم در امنیت کشور

- گسترش و تقویت فرهنگ قانون مداری

- کنترل های نامحسوس مولفه های امنیتی

- گسترش و تقویت ساماندهی الکترونیکی کنترل مرزها

- گسترش مشارکت مرزنشینان در تامین امنیت مناطق مرزی

- گسترش و تقویت زیرساخت های مناطق مرزی

 

** جمع بندی

عملکرد وزارت کشور در دولت یازدهم با توجه به راهبرد دولت، وعده ها و برنامه ارائه شده توسط رئیس جمهور و نیز انعکاس اقدامات صورت گرفته توسط وزارت کشور در موضوع ایجاد آرامش و امنیت در داخل کشور نظر و به چند وجهی بودن موضوع و تاثیرگذاری سایر دستگاه ها از قبیل وزارت اطلاعات و ارگان های امنیتی و انتظامی قابل قبول بوده و ثبات و امنیت موجود در جامعه نیز موید آن است.

- وزارت کشور، در سطح کلان نیازمند نوعی سازماندهی بنیادین با هدف اتخاذ رویکردی مبدعانه و راهبردی است. این امر باید به گونهای سامان یابد که بتواند مسائل زیر را حل کند:

- ضرورت توجه افزونتر به سیاست داخلی در فضای پسابرجام و تکیه بر تدبیرپردازی به منظور گشایش سیاسی و امیدآفرینی در عرصه داخلی در دوره دوازدهم ریاست جمهوری

- توانمندسازی شهروندان از رهگذر تأمین حقوق شهروندی آنان

- بازنگری در فرایند انتصاب مدیریت های سیاسی و اجرایی با هدف چابک سازی، تحرک بخشی و جوان تر کردن مدیریت ها

- تسهیل بیشتر مشارکت سازمانیافته سیاسی و مدنی و حمایت از گسترش فعالیت‌های قانونمند حزبی و مقابله جدی با گروههای سازمان یافته هنجارگریز

- بسترسازی برای مشارکت پذیرتر کردن نهادهای مدنی در فرایند تصمیم سازی

- پیگیری موضوع شفاف سازی فرایند انتخابات از راه الکترونیکی کردن آن

- ایستادگی بر و التزام به رعایت اصل تفکیک قوا و اجتناب از مداخلات نهادها و مقامات غیرمسئول در انتخاب مدیران بخشی و فرابخشی در سطوح ملی و محلی

- کاهش اثرپذیری محیط امنیتی و سیاسی داخلی از تحولات منطقه ای از طریق بازنگری در سیاستهای قومی، سیاست داخلی، و سیاستهای توسعه استانها

- بازطراحی ساختار مدیریت بحران و تعدد مراکز تصمیم گیری به خصوص در شهر تهران

- فعال کردن شورای سرمایه¬گذاری و توسعه استان ها در دوران پساتحریم

- طراحی و تدوین سیاست جامع مدیریت مهاجرتهای خارجی

- ضرورت ساماندهی حاشیه نشین ها و جلوگیری از گسترش حریم شهرها

- استفاده از ظرفیت های نظری و اجرایی کشور برای دستیابی به ایده ای مبدعانه و پیشرو با هدف «بهسازی و بازآفرینی ظرفیت نهاد دولت» و افزایش ظرفیت دولت و اثربخشتر کردن حاکمیت سیاسی در سطح ملی و محلی

- ترسیم نقشه راه ارتقا و بازسازی سرمایه اجتماعی و سیاسی- نهادین

کد: 50012347

زمان انتشار: چهارشنبه 15 شهریور 1396 01:14 ب.ظ

تعداد نمایش: 358

تمامی حقوق برای سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور محفوظ است.